Renovasjon for hytter og fritidsboliger

Kommunen har plikt etter forurensningsloven til å ta hånd om avfall fra både hytter og helårsboliger. Har du hytte eller fritidsbolig i en av Innherred Renovasjons kommuner betaler du derfor et eget renovasjonsgebyr for hytterenovasjon.

Dette gebyret dekker:

  1. Bruk av egne returpunkt for hytter og fritidsboliger
  2. Fri levering av avfall på alle IRs gjenvinningsstasjoner

Returpunkter for hytterenovasjon

Returpunkt for hytterenovasjon med containere for restavfall, papp og papir og matavfall

Returpunkter for hytterenovasjon finner du ofte i tilknytning til nedfartsveiene fra hyttefelt. Store returpunkt har tilbud om kildesortering av avfallet, mindre returpunkt har tilbud om levering av restavfall.

Gjenvinningsstasjonene

På gjenvinningsstasjonene kan abonnenter med hytte/fritidsbolig levere alle typer avfall bortsett fra matavfall. Større gjenstander, materialer, farlig avfall og elektronikk skal leveres til gjenvinningsstasjon. Du kan levere så mye du vil av alle avfallstyper, bortsett fra restavfall. Der er grensen 500 kg restavfall årlig pr abonnent. Du kan benytte alle Innherred Renovasjons gjenvinningsstasjoner, uavhengig av hvilken IR-kommune du har fritidsbolig i.

Priser

Hytte-/fritidsrenovasjon
Type abonnementGebyr pr fritidsbolig pr år
Fritidsrenovasjon mini
(under 30 m2, eller over 2 km luftlinje fra kjørbar sommerveg)
648
Fritidsrenovasjon liten
(fast plasserte campingvogner - mer enn 4 mnd/år)
1080
Fritidsrenovasjon medium
(30 - 200 m2)
1398
Fritidsrenovasjon stor
(over 200 m2, og enheter over 30 m2 som benyttes til utleie)
2023
Fritidsrenovasjon ekstraSe priser for helårsboliger

Renovasjonsgebyret er differensiert etter størrelsen på hytta og avstand fra vei. Dette skal gjenspeile avfallsmengden den enkelte hytte produserer.  En liten hytte eller en hytte langt fra kjørbar vei vil produsere mindre avfall enn en stor hytte med bilvei helt fram.

Renovasjonsgebyr er knyttet til eiendommen og ikke personen. Har du både hytte og helårsbolig i Innherred Renovasjons kommuner vil du få både gebyr for ordinær renovasjon og hytterenovasjon. Dette er lovpålagt og likt i hele landet, se f.eks. spørsmål til klima- og miljøministeren her. Årsaken er at begge eiendommer genererer avfall og skal ha en renovasjonsordning, og kostnaden med denne må dekkes over et gebyr. Selv om du betaler avfallsgebyr også på en bolig i samme kommune har vi likevel kostnader med å samle inn avfall fra fritidseiendommen.

Om du velger å benytte deg av tilbudet eller ikke, har heller ikke betydning for plikten til å betale for hytterenovasjon. Innherred Renovasjon har ingen mulighet til å vite hvordan og hvor mye den enkelte benytter hytta si, og må derfor fordele kostnadene ut fra andre kriterier.

Har du en tilbakemelding
eller vil du rapportere et problem?