Onsdag formiddag, inne i lokalene til Norsk Scania avdeling Verdal, samlet en hel rekke mennesker seg for å høre om den nye fyllestasjonen på Verdal.
Etter planen skal den nye fyllestasjonen for biogass stå klar på Verdal om 10 til 12 måneder, like ved industrifeltet.
Den nye fyllestasjonen blir nummer to som bygges i Trøndelag og skal ligge i Havfruvegen 2 på Verdal.
– Det betyr at Verdal er framoverlent, blant annet på grunn av selskaper som Innherred Renovasjon og andre som velger å kjøre grønnere biler, sier markedssjef for Gasnor AS, Svein Sund. Kjører på søppel
Biogass lastebilene er i prinsippet ombygde diesel lastebiler, der dieseltanken har blitt byttet med gasstanker som kan holde nok biogass til å kjøre inntil 35 kilometer.
– Disse bilene kjører på søppelet som samles inn fra husholdninger i hele 53 kommuner, sier selger i Norsk Scania Rune Wuttudal. Sund nikker enig og forteller at istedenfor at matavfallet blir liggende og brutt ned til metangass, blir det nå brukt til drivstoff. Og det er ikke bare matavfall som kan brukes til å drive bilene.
– Man kan også bruke fiskeavfall, husdyr og møkk. Alt organisk materiale. Det er helt klimavennlig, sier Svein Sund . Skiller seg ut
Svein Sund forklarer videre at det er mye som har skjedd på utvikling siden av biogass på Østlandet, men at Trøndelag skiller seg ut.
– Eventyret starter nå, for man må ha fyllestasjon. Vi planlegger flere stasjoner som gjør at man kan kjøre grønt i hele regionen. Trøndelag går virkelig foran, sier han. Målet er at det skal bli solgt rundt 300 til 400 slike biogasslastebiler i Trøndelag, forteller selgeren Rune Wuttudal.
Biogass skal være et miljøvennlig alternativ, siden elektriske lastebiler fortsatt er vanskelig å bruke.
– Mange tror vi kan nå elektrifisere de store bilene, men det er ikke så enkelt som å elektrifisere en personbil. En personbil står i ro 95 prosent av tiden hjemme og lader, men det går ikke med en lastebil som skal kjøre i 12 timer, sier han.